Info och guide till Riskutbildning del 1

För dig som ska ta körkort är det numera obligatoriskt att gå två separata riskutbildningar. Detta sedan en lag från den 1 april 2009 stipulerade att den tidigare risktutbildningen i form av Halkkörning skulle föregås av den kurs vi idag benämner som Riskettan alternativt ”Riskutbildning del 1”.

Lite förenklat så fokuserar Riskettan framförallt olika typer av faror och risker med bilkörningen och framförallt vilka negativa beteenden som kan få ödesdigra konsekvenser – såsom att dricka alkohol och ta droger i samband med bilkörningen.

Riskutbildning och trafiksäkerhet

(Nästan) varje bilskola i Stockholm ger Riskutbildningen, men det finns också flera externa utbildare som bara ägnar sig åt denna typ av utbildning för körkort.

Del 1 brukar vanligtvis kosta runt 300-400 kr och kursen varar i cirka 3 timmar exklusive pauser och avbrott. Som körkortselev måste du gå denna kurs innan du kan köra upp och genomföra ditt teoriprov, men du kan gå del 1 efter att du genomfört halkkörningen, alltså Risktvåan (men vi ser ingen anledning att göra så.)

Avstamp i Nollvisionen

riskettan_stockholmAvstampet för Riskutbildningen finns i Trafikverkets fokus på den s.k Nollvision, mao tanken att det är oacceptabelt att människor mister livet i trafiken, och det efterföljande generella arbetet med trafiksäkerhet. Trafiksäkerhet är ett stort område och innefattar allt från det infrastrukturella arbetet med vägar och skyltar till individens eget ansvar bakom ratten. Här har vi bland annat nämnda välkända kampanjen Don’t drink and drive, att aldrig köra bil vid trötthet, att vara extra försiktig och vaksam vid körning i mörker – och så vidare.

Så som du säkert förstår är Riskettan en synnerligen viktig utbildning; och ett initialt moment i processen att ta körkort som ska genomföras med stort fokus. Ibland hör man röster att Riskettan är en onödig utbildning eftersom den bara tar upp självklarheter. Vem kan exempelvis inte skriva under på att det är extremt idiotiskt att köra bil efter att man druckit alkohol. Det vet väl alla?

Så varför ha en riskutbildning som bara går igenom saker och ting som du redan vet?
För att fakta talar ett helt annat språk. Det är ett faktum att hundratals människor kör rattonyktra i Sverige varje dag. Enligt BRÅ anmäldes under 2010 cirka 29 600 rattfylleribrott till polisen. Det är också ett faktum att många människor kör ihjäl sig efter att ha druckit eller kört påverkade.

Enligt Vägverket var drygt 40 procent av de personbilsförare som omkom i trafiken (år 2006) påverkade av alkohol.

Det är alltså mot bakgrund av denna statistik som Riskettan Stockholm är högst nödvändig och, vill vi påstå, en av de viktigaste utbildningsmomenten under tiden för dig som körkortselev.